Moja internetowa książka kucharska, dzięki niej zawsze i wszędzie mam dostęp do swoich ulubionych i sprawdzonych przepisów... nigdy nie zaleję ich kawą ani nie zniszczę.
Blog Kulinarny - rozwiązanie idealne!

02 listopada 2008

Chałka

Od kiedy tylko pamiętam uwielbiam smak chałki, takiej słodkiej cukierniczej chałki z kruszonką... Dziś więc, postanowiłam również rozpieścić siebie i swoje podniebienie taką właśnie chałką. Przepis znalazłam na blogu Moje wypieki. Chałka wyszła piękna, ogromna :), pachnąca, słodziutka, z chrupiącą skórką i cudownie miękkim środkiem. Co do wielkości, to z ilości podanej w przepisie można z powodzeniem ulepić i upiec dwie chałeczki, ponieważ jedna wyszła ogromna i łatwiej jest ją urywać niż kroić :)

Składniki na zaczyn:
5 łyżek ciepłego mleka
5 łyżek mąki
5 łyżeczek cukru
50g świeżych drożdży (ja użyłam dwóch opakowań drożdży instant czyli 14g)

Wszystkie składniki zaczynu mieszamy ze sobą w misce i pozostawiamy na 15 minut.

Pozostałe składniki:
50g roztopionego i schłodzonego masła
2 jajka
600g mąki pszennej
5 łyżek cukru
150 ml mleka
cukier waniliowy

Do zaczynu dodajemy jajka, masło, mleko, cukier i cukier waniliowy i chwilę mieszamy. Na koniec dodajemy mąkę i wyrabiamy ciasto przez około 10 minut na gładką i elastyczną masę (ciasto będzie dość zbite).
Wyrobione ciasto umieszczamy w misce, przykrywamy i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na godzinę. Gdy podwoi swoją objętość, ponownie wyrabiamy i dzielimy na 3 lub 6 równych części. Z każdej części tworzymy podłużny wałek. Łączymy po trzy wałeczki i splatamy w warkocz. Warkocze układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, przykrywamy i odstawiamy na 30 minut do ponownego wyrośnięcia.

Gdy chałka wyrośnie smarujemy ją roztrzepanym jajkiem i posypujemy kruszonką, makiem lub sezamem.
Wkładamy do nagrzanego do 220oC piekarnika i pieczemy 20 minut. W połowie pieczenia można chałkę przykryć papierem, aby zapobiec zbytniemu przypieczeniu wierzchu.

Składniki na kruszonkę:
1/3 szklanki mąki
1/4 szklanki cukru
2-3 łyżki masła

Wszystkie składniki delikatnie ucieramy palcami tworząc drobne grudki.

Brak komentarzy:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails