Moja internetowa książka kucharska, dzięki niej zawsze i wszędzie mam dostęp do swoich ulubionych i sprawdzonych przepisów... nigdy nie zaleję ich kawą ani nie zniszczę.
Blog Kulinarny - rozwiązanie idealne!

14 lutego 2009

Walentynkowe ciasto orzechowe

To przepyszne ciasto zaprezentowała dla Nas na swoim blogu Edysia79 i od razu wiedziałam, że to ciasto jest tym co Tygryski lubią najbardziej, zwłaszcza takie jak ja, wielbiące ciasta drożdżowe oraz orzechy :) Ciasto jest bardzo proste w wykonaniu i przepyszne, połączenie masy orzechowej z ciastem jest idealne, pierwsze gryzy przywodziły mi na myśl smak bułeczki z Nutellą :)

Składniki:
400 g mąki pszennej
50 g drożdży świeżych
9 łyżek cukru kryształu
1 szklanka mleka
100 g masła
1 opakowanie cukru wanilinowego (16g)
szczypta soli
2 jajka
1/2 łyżeczki cynamonu
2 łyżki kakao
300 g mielonych orzechów laskowych
1 żółtko
2 łyżki posiekanych orzechów laskowych

Drożdże kruszymy w miseczce, posypujemy łyżką cukru i zalewamy połową szklanki mleka, odstawiamy aby ruszyły.
Masło topimy i studzimy. Mąkę przesiewamy do miski, dodajemy do niej 3 łyżki cukru, 1 jajko, szczypta soli, cukier waniliowy oraz drożdże i wyrabiamy ciasto, na koniec dodajemy masło i jeszcze przez chwilę wyrabiamy aby wszystkie składniki się dokładnie połączyły. Ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 30 minut.

W tym czasie przygotowujemy nadzienie. Orzechy drobno siekamy. Pozostałe pół szklanki mleka wlewamy do garnuszka, dodajemy 5 łyżek cukru, 2 łyżki kakao, 1/2 łyżeczki cynamonu zagotowujemy i zestawiamy z ognia dodajemy posiekane orzechy i dokładnie mieszamy. Odstawiamy do przestudzenia i dodajemy 1 jajko i dokładnie mieszamy.

Gdy ciasto wyrośnie wałkujemy je na kształt prostokąta o wymiarach 30x40cm. Na wierzchu rozsmarowujemy masę orzechową, gdy jest zbyt ścisła można dodać odrobinę mleka będzie się lepiej rozsmarowywała. Ciasto zwijamy w rulon i kroimy na 8 plastrów (mi wyszło więcej). Plastry układamy w wyłożonej papierem do pieczenia tortownicy o średnicy 20cm w formie kwiatka (lub dowolnej :) Jeśli macie formę w kształcie serca, można upiec takie ciasto walentynkowe, układają w środku plastry, pamiętając aby ciasto nie było ułożone ściśle ponieważ musi jeszcze urosnąć. Tak przygotowane ciasto pozostawiamy na 20 minut do wyrośnięcia, w tym czasie nagrzewamy piekarnik do 180oC.

Gdy ciasto wyrośnie smarujemy je roztrzepanym żółtkiem (lub mlekiem) i posypujemy pozostałymi orzechami. Pieczemy 40 minut, ja po 15 minutach przykryłam ciasto z folią aluminiową, aby się z wierzchu za bardzo nie przypiekło.
Zaraz po wyjęciu z piekarnika można ciasto posmarować lukrem zrobionym z cukru pudru i odrobiny wody).

Smacznego :)

6 komentarzy:

majana pisze...

Ach, jak pięknie wygląda! :)) Kusisz, oj kusisz .)

Notme pisze...

Pyszne takie orzechowe i super walentynkowe. :))

Wspaniałych walentynek życzę!

Pozdrawiam!

Anulka pisze...

Pięknie wygląda a jak smakuje :) Polecam polecam :) Od dziś to moje ulubione ciasto :)

Konsti pisze...

Swietne! Mam nadzieje, ze kiedy uda mi sie je zrobic:)

edysia79 pisze...

Ślicznie wygląda w formie serduszka! Miałaś świetny pomysł aby nadać mu taką formę. To ciasto nadaje się idealnie na Walentynki i nie tylko :)
Cieszę się, że smakowało!

Anulka pisze...

Edysiu to ja Tobie dziękuję za ten wspaniały przepis :) Jest rewelacyjny :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails