Moja internetowa książka kucharska, dzięki niej zawsze i wszędzie mam dostęp do swoich ulubionych i sprawdzonych przepisów... nigdy nie zaleję ich kawą ani nie zniszczę.
Blog Kulinarny - rozwiązanie idealne!

11 czerwca 2011

Mój pierwszy chelb na zakwasie




W gruncie rzeczy to drugi, ale pierwszy nie wyszedł tak spektakularny jak ten :)

Już od jakiegoś czasu planowałam wyhodować zakwas i zacząć piec chlebek na zakwasie, ale miałam głęboko zakorzenione przekonanie, że zakwas trzeba tak długo hodować, że zrobienie takiego chleba jest takie trudne... cóż nic bardziej mylnego, zakwas wystarczy hodować jakieś 3 do 5 dni aby można zacząć swoje wypieki a przygotowanie chlebka też zbyt trudne nie jest, choć trzeba mniej więcej załapać jakiej konsystencji ma być ciasto co za pierwszym razem mi nie wyszło :P

Przepis na zakwas jak i chlebek znalazłam na blogu Izy :) Przepis oryginalnie nazwany chlebek dla początkujących, jednak nie wyobrażam sobie aby chleb dla zaawansowanych mógłby być lepszy od tego chlebka przynoszącego wspomnienia z dzieciństwa o ciepłym chlebie prosto z piekarni zajadanym z masełkiem o chrupiącej rumianej skórce i mięciutkim aromatycznym miąższu... mmmm... aż ślinka leci na samo wspomnienie, cóż za radość mnie ogarnia na myśl, że dzięki temu przepisowi tak prostemu w wykonaniu będę mogła zafundować równie aromatyczne i smakowite wspomnienia mojej córeczce :)

Składniki na zakwas:
1/2 szklanki mąki żytniej
1/2 szklanka wody mineralnej lub przegotowanej zimnej
1 duży czysty słoik lub inne naczynie z pokrywką (najlepiej takie które nam później zmieści się do lodówki)

Do słoika wsypujemy mąkę i dolewamy wodę, mieszamy do uzyskania jednolitej masy o konsystencji gęstej śmietany. Zakręcamy lekko (tak aby dostawało się powietrze) i odstawiamy w zacienione ciepłe miejsce. W kolejnych dniach odżywiamy zakwas dodając do niego takie same ilości mąki i wody, mieszamy i odstawiamy.
Drugiego dnia zakwas zacznie już puszczać bąbelki i będzie miał kwaskowaty zapach.
Po 5 dniach można przenieść zakwas do lodówki jeśli go rzadko używamy i dokarmiać co 7 dni łyżką mąki żytniej i odrobina wody. Można to robić po uprzednim doprowadzeniu zakwasu do temp. pokojowej, lub zaraz po bezpośrednim wyjęciu z lodówki. Po dokarmieniu ponownie chowamy zakwas do lodówki.

Składniki na chleb:
330g mąki
200g mąki zakwaszonej
153g wody
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka soli (wg. mnie za mało następnym razem dodam dwie łyżeczki)

Mąka zakwaszona:
Do miseczki dodajemy 200g mąki, około 3-4 łyżek zakwasu i po trochu wody aby uzyskać konsystencję gęstej śmietany, dokładnie mieszamy i odstawiamy na 11 godzin (najlepiej na całą noc).

Rano do mąki zakwaszonej dodajemy 330g mąki z cukrem i solą po czym powoli dodajemy wodę (ja nie dałam całych 153g) i wyrabiamy ciasto, powinno być elastyczne i odchodzące od ręki, nie powinno się rozlewać na boki po odłożeniu na blat. Ciasto wyrabiamy przez około 10 minut.
Miskę posypujemy mąką, wrzucamy do niej ciasto i odstawiamy na godzinę. Po tym czasie (ciasto powinno wyrosnąć w misce) wyjmujemy ciasto na blat posypany mąką i je odgazowujemy, formujemy zgrabmy bochenek i układamy na blaszce przykrywamy ściereczką i czekamy aż podwoi swoją objętość u mnie około 1,5-2 godziny.
Po tym czasie chlebek nacinamy bardzo ostrym nożem, spryskujemy z wierzchu wodą i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 250oC w takiej temperaturze pieczemy przez 10 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 230oC i pieczemy przez 20 minut u mnie po tym czasie chlebek był już dobry, ale gdyby chlebek nie wydawał głuchego odgłosu po pukaniu od spodu należy piec go jeszcze chwilę w 200oC.

Smacznego :)

2 komentarze:

wypieki-agi pisze...

Serdecznie zapraszam na mojego bloga
a w nim dwa nowe wpisy (sernik z pianą , szarlotka dla babci)

wypieki-agi.bloog.pl

Niteczka12 pisze...

Nie wiem, czy wie pani o fajnym konkursie dla blogerów www.dniherbaty.pl zakłądka Herbata z dodatkami . Myślę, że może Pani śmiało próbować :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails