Moja internetowa książka kucharska, dzięki niej zawsze i wszędzie mam dostęp do swoich ulubionych i sprawdzonych przepisów... nigdy nie zaleję ich kawą ani nie zniszczę.
Blog Kulinarny - rozwiązanie idealne!

21 grudnia 2012

Chleb na zakwasie z płatkami owsianymi

Dawno dawno temu przeżyłam krótki epizod z pieczeniem chleba... wyszedł całkiem nieźle, więc gdy sobie o tym przypomniałam postanowiłam wrócić do domowego wypieku chleba, zwłaszcza, że z dwójeczką dzieciaczków w domu ciężko czasem wyrwać się do sklepu po chleb...
Kilka razy próbowałam starego przepisu, jednak coś mi nie wychodziło i chlebek był zakalcowaty i nie dobry...
W końcu trafiłam na ten chlebek który okazał się strzałem w dziesiątkę... co prawda nie chciałam z początku dodawać drożdży jednak się przekonałam i nie żałuję bo drożdży nie czuć za to chlebek pięknie rośnie i jest sprężysty... ba nawet 3 dnia jest jak świeży!!!

Składniki:
Zaczyn:

  • 30g zakwasu żytniego
  • 120g mąki pszennej typu 550
  • 100g lekko ciepłej wody

  • Płatki owsiane:
    • 50g płatków owsianych
    • 150g wrzątku
    Ciasto chlebowe:
    • zaczyn
    • płatki owsiane
    • 125 g wody
    • 5g świeżych drożdży
    • 300g mąki pszennej typu 550
    • 9g soli
    Dzień przed pieczeniem chlebka wieczorem przygotowujemy zaczyn i płatki owsiane.
    Wszystkie składniki zaczynu mieszamy w misce, przykrywamy i odstawiamy na całą noc do ciepłego nieprzewiewnego miejsca np. wstawiamy do piekarnika.
    Płatki owsiane prażymy na patelni aż się zarumienią, następnie zalewamy w misce wrzątkiem przykrywamy i również odstawiamy na całą noc.

    Następnego dnia rozrabiamy drożdże w wodzie, dodajemy zaczyn, płatki owsiane i mąkę wymieszaną z solą, wyrabiamy ciasto i odstawiamy je na 30-45 minut w ciepłe miejsce (np. do piekarnika z włączoną lampką).
    Po tym czasie zwilżamy dobrze dłonie i składamy ciasto. Czynności tej dokonujemy trzykrotnie w odstępie czasu 30-45 minut. Po ostatnim złożeniu odstawiamy ciasto ponownie do wyrośnięcia tym razem na około godzinę.
     
    Po tym czasie przekładamy ciasto na blat wysypany mąką, zbieramy wszystkie rogi ciasta i układamy je w koszyku do wyrastania chleba łączeniem do góry lub w keksówce łączeniem do dołu.
    Ponownie pozostawiamy do wyrośnięcia pod przykryciem na godzinę.
    Piekarnik nagrzewamy do 230oC i pieczemy chlebek przez 30 minut.
    Chlebek wychodzi idealny.


     
    Smacznego :)

    1 komentarz:

    k.m.w. pisze...

    nigdy nie robiłam chleba:( czas to zmienić :)

    LinkWithin

    Related Posts with Thumbnails